Istoriile lui Roderick

ianuarie 16, 2009

Despre constelaţii

Filed under: Derzelas,Panteonul Dacic — Roderick @ 3:22 pm

În mitologia celor numiţi Hiperborei erau importante, cred, constelaţiile circumpolare nordice:
Ursa Major, Ursa Minor, Draco, Camelopardalis, Cepheus, şi Cassiopeia.

Acestea ar trebui să se regăsească în mitologia tracică şi în cea românească.

Denumirile populare ale constelaţiilor circumpolare sunt:

Ursa Mare – Carul Mare
Ursa Mică - Carul Mic
Draco – Balaurul
Cassiopeia – Tronul, Mănăstirea, Scaunul lui Dumnezeu
CepheusCoasa

***

Stindardul dacic – Dracones- a fost pus în legătură cu constelaţia Balaurul:

Însă cred că nu e exclus ca Balaurul şi Ursa Mică să fi fost considerate ca o singură constelaţie

reprezentată în brăţările de tip şarpe cu două capete, cum este cea de la Băiceni

( vezi imaginea la http://archweb.cimec.ro/scripts/PCN/clasate/Poza.asp?k=34B70B97A8BD426E96CEDAFDCB1CC3B5 )

Mai mult, reprezentarea unui şarpe cu cap de Urs apare în tezaurul de la Agighiol şi o precede pe cea a balaurului cu cap de lup.

***

Constelaţiile Serpens şi Ophiucus ( “îmblînzitorul/purtătorul şarpelui“) pot fi legate şi ele de dragonul dacic. Acest dragon putea fi un “şarpe îmblînzit” , ţinut în mîini de un om. Ophiucus -“a treisprezecea zodie” – e situat pe cercul zodiacal între Scorpion şi Săgetător. Scorpionul este semnul asociat morţii naturii, iar Ophiucus este cel care îi urmează – probabil simbolul eroului victorios, care învinge moartea.

Interpretările mitologice care pun în legătură constelaţia Ophiucus cu zeii Asclepios sau Apollo indică zeul tracic pe care trebuie să-l fi reprezentat constelaţia: Derzelas, zeul energiei vitale. Există deci o legătură între zeul Derzelas şi Dracones. Poate fi o luptă sau o simbioză între eroul “dîrz” ( < Derzelas ) şi balaur.

***

Numele “Coasa” poate trimite spre sabia dacică- “falx”, dar nu văd cum s-ar putea “traduce” asta în imaginea constelaţiei.
Mai degrabă apare ca o coasă obişnuită, dacă eliminăm o latură a triunghiului şi una a patrulaterului. Mi se pare ciudat ca în cultura populară românescă să fie vizualizat pe cer, într-o poziţie apropiată de Steaua Polară, acest simbol uneori al sorţii implacabile şi al morţii.

Cepheus este reprezentat ca un rege stînd pe tron

Ambele mîini sunt ridicate, ca la personajul de pe coiful de la Băiceni


Dacă forţăm un pic cuvintele, ne putem gîndi la Cepheus-Gebeleizis ( “zeu al capului” – cephalos ).

“Tronul” acestui Zeu poate fi constelaţia Cassiopeia – “Tronul lui Dumnezeu”.

E posibil ca unele coifuri regale dacice -precum cel de la Băiceni- să reprezinte “hărţi” sau reprezentări simbolice ale cerului nordic, coiful fiind o “cupolă a cerului”.

***

Un personaj mitologic des reprezentat în plastica geto-dacă este grifonul, care trebuie să aibă un corespondent în constelaţii – pe care deocamdată nu îl bănuiesc. (Camelopardalis este o constelaţie greu vizibilă, descrisă abia în secolul al XVII-lea d. Chr. Aproape sigur le era necunoscută dacilor. Ursa Mare are propria ei mitologie (… deşi ursul nu are coadă, în timp ce grifonul -da. Leul poate fi doar parţial asociat grifonului.)

Cu puţin efort constelaţia Camelopardalis poate fi privită ca un “grifon”, în varianta de mai jos sau în altele

Vechii greci considerau însă zona acestei constelaţii ca fiind goală.

***

Majoritatea reprezentările arhetipale ale fiinţelor mitologice se găsesc în constelaţii. Probabil că multe locuri de pe pământ au devenit “sacre” tocmai datorită faptului că reproduc la scară terestră imaginea unei constelaţii. Domeniul terestru al practicanţilor unei religii astrale – a cerului nordic – ar fi trebuit să se găsească într-o zonă care să redea prin forme geografice harta Cerului, iar centrul acestui domeniu terestru ar trebui să corespundă Polului ceresc.

About these ads

3 comentarii »

  1. Din http://en.wikipedia.org/wiki/Ursa_Minor

    “In earliest times, Ursa Minor was named the Dragon’s wing, and was considered a part of Draco. The dragon’s wing as an asterism is now long forgotten.”

    Comentariu prin roderick — ianuarie 17, 2009 @ 2:56 am | Răspunde

  2. Aici s-ar potrivi un comentariu despre . O inscriptie de-aiurea batea in dunga acest subiect cum ca cei din vechime nu prea purtau coiful podoaba: inclin sa cred daca ne gandim numai ca cei de pe timpul lui Burebista l-au uitat pe la Cotofenesti… Sa fie bine!

    Comentariu prin Grigore Rotaru Delacamboru — ianuarie 26, 2009 @ 10:45 pm | Răspunde

  3. Aici s-ar potrivi un comentariu despre -Efectul de coif – . O inscriptie de-aiurea batea in dunga acest subiect cum ca cei din vechime nu prea purtau coiful podoaba: inclin sa cred daca ma gandesc ca Burebista l-au uitat pe la Cotofenesti…
    Sa fie bine!

    Comentariu prin Grigore Rotaru Delacamboru — ianuarie 26, 2009 @ 10:48 pm | Răspunde


Feed RSS pentru acest post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Theme: Rubric. Get a free blog at WordPress.com

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 25 other followers

%d bloggers like this: