Istoriile lui Roderick

Martie 25, 2008

Hermes şi Vezinas

Filed under: Panteonul Dacic — Roderick @ 12:17 am

Punand niste fapte cap la cap:

– zeul Wodan/ Odin este asimilat de catre Tacit, dar si de catre alti autori lui Mercur
– Herodot povesteste ca „regii lor [ai tracilor], fara ceilalti cetateni, cinstesc dintre zei indeosebi pe Hermes [ = Mercur] si jura numai pe el, sustinand ca se trag din acesta”.

-Numele preotului dac Vezinas e foarte apropiat de ipoteticul „Wodanaz” ( numele originar al lui Wodan/Odin).

Hermes/Mercur este zeul inteligentei, al „sclipirilor” de idei, al „descurcaretilor”, al celor care sesizeaza, văd.
In astrologie, el este planeta dominanta pentru semnele zodiacale ale Gemenilor si Fecioarei.

***

Orice zeu are un animal consacrat; ce animal sa-i fi fost asociat lui Hermes/Mercur ?
Eu cred ca viezurele, animalul inteligent si descurcaret care isi face provizii pentru iarna atunci cand Soarele e in semnul Fecioarei, care hiberneaza iarna intr-o locuinta subpamanteana, pe care si-o sapa in pamant… In albaneza „vjedh” inseamna „a fura”, act patronat tot de zeul Hermes. Probabil ca justificarea supranaturala a actelor de jaf comise de geti rezida tot in cinstirea lui Mercur…

E foarte posibil ca preotul Vezinas sa fi purtat exact numele zeului/planetei Mercur.

***

Multumiri d-lui Eugen Rău pentru discutia pe care a deschis-o despre originea numelui „vodă”.

11 comentarii »

  1. Marii Preoti daci ar fi „descendenti” ai lui Mercur (Wodan), ca si preotii altor culte antice, iar Regii daci – „descendenti” ai lui Marte.

    La traci, statul era condus de „descendentii” lui Hermes (Mercur), cf Herodot. Si la daci a existat aceasta situatie, cand Deceneu ( preot, „descendent” al lui Hermes) a condus statul dac transilvan, ca preot-rege, dupa Burebista si cel mai probabil si inaintea lui.

    Comentariu de roderick — Martie 26, 2008 @ 12:15 am | Răspunde

  2. io cred ca tu prea iei de buna propaganda asta cu „getii care jefuiau”… jefuiau ce ? vilele consulilor romani din Moesia ? care le jefuisera getilor Moesia cu totul ? da tu ca sa iti iasa pasenta cu wodan/hermes esti gata sa accepti o imagine falsa despre geti si sa o propagi in nestire …

    Comentariu de criztu — Mai 9, 2008 @ 10:48 pm | Răspunde

  3. Opinia ta e un punct de vedere pe care îl respect, dar nu îl împărtăşesc întru totul.

    E adevărat că imperialismul roman s-a ascuns în spatele strategiilor „defensive”. Dar nu mi se pare normal să-i considerăm pe geţi „uşă de biserică”, chiar dacă erau „cei mai viteji şi mai drepţi dintre traci”.

    Despre traci Herodot scrie: „E o mare cinste a nu face nimic şi e o ocară ca cineva să nu lucreze pământul. E o mare cinste ca cineva să trăiască din război şi din prăzi.”
    Aceasta era mentalitatea indo-europenilor primitivi, transmisă păturii sociale a războinicilor.
    Burebista a trecut „cu îndrăzneală peste Istru să devasteze Tracia până în Macedonia şi Iliria” ( Strabon ).

    Nu cred există vreun popor antic care să nu fi fost vreodată în postura de agresor. Normele morale erau altele decât acum. Iar dacii şi geţii ( popoare ale căror nume se întâlnesc spre est până în nordul Indiei) erau un popor de limbă indo-europeană, patriarhal, cu o pătură superioară războinică. Nu văd de ce ar face excepţie de la regulă.

    Comentariu de roderick — Mai 12, 2008 @ 10:19 am | Răspunde

  4. Ceva îmi spune că ai putea avea dreptate legat de Vezinas ăsta ca fiind un înlocuitor virtual al lui Hermes, adică cel care asigură relația între muritori și zeu/zei.Am totuși o idee care nu-mi dă pace: Vezinas ar putea fi doar o transcriere coruptă pentru ceva care suna cam așa, VEDZINAS(Viedzinaș sau VĂDZINAȘ etc ?); iar vied-zure nu avea, cel puțin cît mă privește, sensul de hoțoman, ci mai degrabă de stăpîn al..văgăunii sale.Deci avea sensul de bărbătuș, de PROVIDER :) e de rîs dar abțineți-vă ca să mă explic!
    Wodan/Odin și mai vechiul Wodanaz sînt extrase din rădăcina IE hwed(h)- to marry, mai degrabă a (se) însura deoarece sensurile din limbile care au păstrat acest cuvînt îl transpun numai din perspectiva bărbatului ca stăpîn, CONDUCĂTOR dar și cel care ia în căsătorie(partea activă).
    EX: velș. DYWEDDIO= a se însura, eng.WED(mai vechi WEDDIAN), prusiană WEDDE și cel mai lămuritor e lit.VEDU (a conduce, a se însura) dar și limbile slave cu al lor VODĂ.În română s-au păstrat două lexeme interesante, Bade(var: bădică, bădie, bădiță) care este echivalentul nostru PIE pentru drag, iubit/STĂPÎN respectat (în vîrstă) folosit foarte rar azi și VODĂ care continuă probabil o lexemă tracică în același timp suprapusă de termenul slav.
    În limbile indo-ariene s-a păstrat sensul de mireasă pe lîngă cel de căsătorie: av.vadu și skt. vadhu iar soțul e PATI(din POTIS- la noi BÎT, gr.POSIS).
    Nu ignor faptul că în timp triburile războinice au favorizat mai mult sensurile belicoase ale acestui termen IE(hwedh-) și așa s-a păstrat pînă tîrziu(cu excepția englezilor care au fost influențați de substratul celtic).Dovada suplimentară că Wodan și Freya(Fregga) însemna soț-soție constă în următoarele: old eng.fri(beloved wife) ori freo(femeie) și skt. PRIYA(soție, la noi prieten/prietenă) din IE prihos- be pleasing, one’s own.
    Concluzie: Vezina semnifica conducător, stăpîn.(sper din tot sufletul că Diegis nu era nevastă-sa :) asta dacă nu e vreo formă coruptă autohtonă pentru VĂDAN conf. eng.widower sau skt. vidhava. GLUMESC!
    Interesant cum femeia rămasă fără soț e numită VĂDUVĂ(văduvită/lipsită de VODĂ-soțul, conducătorul casei?) care conform uzanțelor patriarhale devine și ea un fel de stăpînă neoficială a casei, avînd pe cel mai vîrstnic fiu drept cap al familiei.(cel puțin teoretic).Dacă termenul s-a răspîndit pînă în India înseamnă că proto IE aveau deja toate sensurile cunoscute azi..(inclusiv tracii)
    PS: Dacă am dreptate ar trebui ca onomastica tracă să aibe ceva de spus! VEDZINA=VETES-PIOS de unde cade un e și avem VETS-INAS..mai ales că T și D se confundau dialectal la traci conf.Utos=Udos.Vezinas era un vătaș!

    Comentariu de Ioan Albu — Aprilie 11, 2011 @ 6:32 pm | Răspunde

    • Eu sînt 99% sigur că Vezinas era un conducător de oști, un general/mareșal apropiat de rege dacă considerăm tradiția VĂTAFULUI din cultura noastră și poate chiar de asta în limbile slave voievod era mai degrabă un șef militar, un prinț mai degrabă decît un rege în toată puterea cuvîntului.
      Vezinas era probabil rudă cu Decebal, poate un membru al familiei sale, dar nu cred că avea niciun rol de sacerdot.Episodul în care e surprins în toiul unei înfrîngeri și se preface mort e de-a dreptul hazliu..chiar s-a comportat precum tizul său animalier(mă întreb dacă nu și-a săpat și-o viziuină), semn că „înnemurirea” aia prea mult exagerată/trîmbițată nu era așa de mult..dorită. Decebal a salvat onoarea tuturor într-un fel! :)
      Îmi imaginez că VEZINAS era un titlu oficial în Dacia iar sufixul -nas probabil desemna un adj? Asta dacă nu era o denumire compusă ca atîtea altele, caz în care dau cîteva posibilități:

      verbe și substantive lituaniene : vedžioti = to guide, shepherd(hăhăhă bădica Traian era oier..dacă știau dacii că era și pedofil bețiv cum îl mai gratulau?), lead, trace, conduct, show
      vadovauti, vesti- lead
      uzvesti = start, bring, take
      ZINIA = news, message, information, disposal, intelligence, authority, lead

      Comentariu de Ioan Albu — Aprilie 11, 2011 @ 7:00 pm | Răspunde

      • Am scris articolul acesta acum 100 de ani.

        Rădăcina alb. vjedh ar fi PIE *weg’he- „a trage, a căra”. Printre derivate, avest. vazah- „conducător”, v. ind. vāhas- „celebrare, invocaţie”….
        În esenţă e posibil ca „Vezinas” şi „viezure” să fie coradicale, dar nu şi cu „Wodan”…

        Comentariu de Roderick — Aprilie 11, 2011 @ 8:52 pm

      • P.S.
        Să amintesc magh. „vezető” – a conduce, vizitiu ? :) Proto-uralic *wetä, rudă cu PIE *wedh- „a conduce”, din care provine lit. „vèsti” – a conduce.

        Comentariu de Roderick — Aprilie 11, 2011 @ 9:04 pm

      • If the show fits!?

        Nu ai de unde să știi dacă Vezinas, Burebistas sau orice altă lexemă traco-dacă respectă particularitățile idiomului autohton sau sînt doar aproximării. Nici măcar o singură africată dz nu e de găsit în puținul ce s-a transmis prin copiști, deși fenomenul e argumentat.
        În sanscrită mai e și vazin http://spokensanskrit.de/index.php?script=HK&beginning=0+&tinput=vazin&country_ID=&trans=Translate&direction=AU
        dar asta nu înseamnă că e și aplicabil tracilor.

        Anything goes..să zicem că Vezinas e doar corespondentul dacic pentru VAGIN prin clasicul de acum proces de satemizare, iar celălalt derivat fiind vizuină (foarte sugestiv, nu?).Poate strămoșii noștrii aveau simțul umorului!..poate giupînul Pizdă, pardon, Vezinas, și-a cîștigat renumele pe cîmpul de luptă. De unde să știm noi sigur cum, necum? E vreun manual dacic sau vreun Matusalem care să ne confirme? :)
        Văgăună are etimologie necunoscută, dar dubletul vizuină de unde vine?

        Comentariu de Ioan Albu — Aprilie 11, 2011 @ 10:42 pm

      • „ If the shoe fits ”…scuză-mi scăparea dar m-a bruiat o reclamă despre un SHOW idiot „Românii n-au pic de talent”

        Comentariu de Ioan Albu — Aprilie 11, 2011 @ 10:45 pm

    • vodit, -ă (Olt.) călăuzit, condus, îndrumat

      Trebuie să fi avut și verbul a vodi(sau a *voda) mai demult de am rămas doar cu acest participiu.

      Comentariu de Sorin5780 — August 16, 2015 @ 9:57 am | Răspunde

  5. Încă ceva foarte interesant, în limbile slave vitejii erau niște cavaleri (knights) și mai puțin eroi(sînt alte cuvinte cu acest sens în lb.slave).Poate că Vetespios la traci erau aceeași VITEJI ca în epoca medievală din țările române, o gardă voievodală de cel mai înalt rang, investiți cu pămînt și obligații precum acea clasă romană imperială a cavalerilor(equites).
    Nu-i ciudată coincidența asta ? Unde mai pui că verbul a vătăși semnifică a conduce; nu zic că viteaz și vătaș sînt scoase din aceeași rădăcină, dar totuși e ceva aici ..

    Comentariu de Ioan Albu — Aprilie 11, 2011 @ 8:43 pm | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: