Istoriile lui Roderick

Iunie 21, 2008

Bendis şi Athena

Filed under: Panteonul Dacic — Roderick @ 2:34 am

Zeiţa tracă Bendis a fost identificată în interpretarea greacă lui Artemis, Hecate sau Persefona, existând un templu dedicat ei în Atena. ( vezi http://en.wikipedia.org/wiki/Bendis )


În interpretatio romana, Bendis a fost asimilată, desigur, zeiţei Diana.

Există însă câteva lucruri care mă fac să cred că atributele lui Bendis o apropiau mai degrabă de zeiţa Athena –>

***

Din studiul dr. Sorin Paliga, „Mitologia tracilor”,

p.31:”Bendis– zeiţa ţesătoarelor şi a sorţii , căci ea „ţesea” soarta oamenilor încă de la naştere ”

p.67:”Bendis – zeiţa lunii şi a sorţii. Derivat din IE *bhend – a lega, a uni ( englez bind şi german binden provin din acelaşi etymon ). Era imaginată ca torcătoare, adică cea care toarce, care ţese [= leagă , eng. bind, germ. binden] soarta oamenilor ”

O „zeiţă-ţesătoare” era şi Athena, patronând atât acest meşteşug, cât şi ţeserea gândurilor într-o „pânză” a discursului închegat, exprimarea, filosofia. De asemenea şi arta războiului, însoţind eroii în luptă .

Herodot povesteşte despre cultul zeiţei egiptene Neith, pe care adoratorii ei din Sais o identifică Athenei. Neith patrona vânătoarea (asemenea lui Bendis) şi războiul.

***

O similitudine între reprezentările lui Bendis şi Athena este capul acoperit, cu un pileum, respectiv cu un coif. De asemenea, ambele zeităţi poartă o suliţă ( spre deosebire de arcul şi săgeţile lui Artemis) –>

***

Un ritual asociat cultului zeiţei Bendis era întrecerea nocturnă a unor călăreţi purtând torţe – ilustrativ pentru o zeitate a luminii, dar şi pentru originea războinică a cultului ei.

De asemenea, Athena are epitetul glaukopis ( cu ochi care luminează în întuneric), iar animalul asociat ei este bufniţa.

***

Evident, atributele unei zeităţi se pot modifica sau transfera asupra alteia.

Din ipoteza de aici se desprind următoarele aserţiuni, adevărate, cred, cu o mare probabilitate:

– Bendis şi Athena ar putea fi la origine una şi aceeaşi zeitate.

– Bendis nu este una şi aceeaşi cu „Marea Zeiţă”- Mamă a tracilor

– Bendis trebuie să fi fost şi zeiţa înţelepciunii la traci

De ce însă în oraşul Atena cele două culte erau clar separate? Motivul rezidă, cred, în primul rând, în importanţa cultului zeiţei fondatoare – Athena- pentru atenieni. Nici ei nu erau dispuşi să accepte identificarea Athenei cu o divinitate străină, iar pe de altă parte şi tracii doreau identitatea separată a divinităţii lor. Aşa încât s-a produs o separare a atributelor care au apropiat-o pe Bendis de Artemis şi Hecate.

3 comentarii »

  1. da,multe informatii . miee mult imi trebuie la ora de istorie foart

    Comentariu de ana — Februarie 19, 2009 @ 10:00 am | Răspunde

  2. interesant….

    Comentariu de ana — Februarie 19, 2009 @ 10:04 am | Răspunde

  3. Cîteva informații foarte interesante despre zeii iliri: http://indo-european.eu/wiki/index.php/Albanian_language

    Mikon- zeu ilir al prieteniei (alb.mik- prieten; probabil și un corespondent dacic în numele orașului Micia?)
    Zana- zeița vînătorii; la alb. e numită Thana sau Dhiana- l„ady of the goats”(dhi) și pare să ilustreze o moștenire iliră clară a grupului statuar.

    Comentariu de Sorin5780 — Iulie 30, 2012 @ 4:19 pm | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: