Istoriile lui Roderick

Noiembrie 28, 2008

Trei

Filed under: Alte istorii — Roderick @ 12:52 pm

Un fapt surprinzător: numeralul trei are în română exact forma reconstruită a radicalului indo-european ( vezi http://www.bartleby.com/61/roots/IE538.html )

Cred că numele numerelor coincid cu ale unor forme numerice din natură.
Unde se regăseşte în natură cel mai frecvent, cel mai evident numărul trei ?

O variantă ar fi imaginea crengii bifurcate a unui copac


( sau a unei praştii) – are 3 capete.

Oare întâmplător „three” seamănă cu „tree” ?

Radicalul IE

deru-
Also dreu-. To be firm, solid, steadfast; hence specialized senses “wood,” “tree,” and derivatives referring to objects made of wood.
Derivatives include tree, trust, betroth, endure, and druid.” ( http://www.bartleby.com/61/IEroots.html)

E posibilă o legătură mai veche între deru- şi trei- ? Cred că da.

Litera semitică Gimel corespunde în gematrie numărului 3 şi în alfabetul ebraic, siriac ori aramaic seamănă cu o creangă bifurcată:
( ebraic )

( aramaic )

Foarte interesant e faptul că această creangă e „răsturnată”, invers faţă de cum se vede o ramură de jos în sus. Sau poate, în primul caz, înclinată spre stânga.

Totuşi, cf. http://en.wikipedia.org/wiki/Gimel_(letter), apar alte explicaţii:


The word is ultimately derived from Proto-Semitic *gamal- „camel”.

In its Proto-Canaanite form, the letter was likely named after a „throwing stick, boomerang,” ultimately deriving from a Proto-Sinaitic glyph based on the hieroglyph below:

T14

Alte posibile origini ale lui „trei”, în http://free.of.pl/g/grzegorj/lingw/etymlicz.html


The etymology of *trejes is unclear. It impresses that the stem *tr(e)- has something in common with the morpheme -ter- ~ -tor- which exists in many words for an element of a pair. E.g. IE *pəter – *māter (‘father’ – ‘mother’), Pol. który < *kʷotoros ‘which’ (originally ‘which of two’), Skr. prataras ‘front’, literally ‘this one of two who is at the front’. So, perhaps originally ‘three’ meant ‘a pair and one’ or ‘third’ meant ‘none of the pair’.

It was also presumed that this numeral is connected to the stem *ter- meaning border, end, e.g. Skr. tarati ‘it penetrates’, tarman ‘point of a sacrificial pole’, Hitt. tarma- ‘peg, nail’, Gr. térthron ‘end, peak’, térma ‘aim, final point’, térmōn ‘border’, Lat. termen, termo, terminus ‘landmark, border stone’, trans ‘beyond something’, Engl. through < OE þurh, Germ. durch, Skr. tiraś-ca, Pol. Tatry ‘Tatras’ from Illyrian Tr̥tri (stem with reduplication of the shape *tr̥-tr-), Gr. Tártaros ‘Tartar, the end of life, the seat of the dead ones’. The semantic shift had to happen long time ago, in the epoch when only ‘one’, ‘two’ and ‘many’ were distinguished, and ‘three’ meant ‘beyond two’, ‘more than two’. This hypothesis is confirmed by Engl. throng (< IE *tr-onk-, cf. however OIr. drong ‘throng, squad’ < *dhr-) or Franconian throp ‘heap’, from which Fr. trop, Italian troppo ‘too, too many’, and also Lat. troppus, Engl. troop or Pol. trupa.”

P.S. O altă posibilă „sursă” a numărului trei, similară ramurii -dar mai rar întâlnită- este imaginea unei confluenţe de rîuri. O creangă se desparte în 2 , în timp ce două rîuri se unesc într-unul. Sensul „curgerii” este diferit. Să explice aceasta faptul că în alfabetele semitice „creanga” e răsturnată ?

Sau să existe de fapt un obiect folosit în practica ancestrală având acea formă ?

6 comentarii »

  1. 1) Cele consemnate sunt interesante . As mai adauga: ansa radiestezica dea alun. inca pe timpul primaverii merge in hagisul de aluni si cauta o nuia tanara , din anul precedent , la cativa ochi de la varf o reteaza ( prin mai) si tine minte locul . In noiembrie face o vizita locului : mugurii de alun se gasesc in pereche , deci vor creste doua ramuri tinere in anul actiunii. Daca cele doua ramuri au peste 20 cm lungime , atunci recolteaza trofeul. Acest de materie verde se pune la uscat asa incat cele doua ramuri tinere se inconvoaie la 120 grade ( 8-10 cm de la varf) fata de axul fiecareia. Adresa: http://www.astralmagik.ro/radiestezia/radiestezia.htm sau scrieti: ansa radiestezica alun
    ( primul) are o photo sugestiva…de felul cum o tine fantanarul ( solomonarul) si am scris toate astea descoperind ca ati fost la stana ( cu toate cele). Vechii ciobani ( ai evului mediu) stiau sa manuiasca ansa si cand descopereau o sursa in subteran ( in trecere fiind ) insemnau pe o bucata de lemn ( o placuta) semnul in discutie in complexul unei harti. Cand aveau timp mai mult ( de obicei aveau!) desenau harta pe fata unei pietre; semnul de aici – foarte posibil – locul pentru o balca daca nu fantana in toata regula. Dupa cateva zeci de astfel de evenimente ( ochiuri de apa descoperite) se intampla ca ultima balca sa aiba insusiri magice : in galgaiala apelor ei era posibil sa fie citit viitorul ( avea succes la ghicit numai baciul) , ciobanii obisnuiti erau mai indiferenti , grija cea mare nu prea ii apasa.
    2) Cele trei ale lui Tau , intr-un alt aranjament , cum doi devine trinitate , la intersectie orizontala se rupe , semn de involutie , semnul unei situatii nu tocmai favorabila – Crucea lui Nero.
    3) Regele Solomon a mai folosit o jumatate de segment si a denumit cifra patru, iar cand a folosit inca un segment intreg a denumit cifra noua ( dupa cresterea normala a nuielelor).
    http://picasaweb.google.ro/rot.grigore/STRASIHASTRII?authkey=npNWNmxWvsY#5271833925976721330
    4) Vechii ciobani au invatat mestersugul de a umbla cu nuielusa de la strasihastrii : calugarii noii religii ( crestinismul ) au inchis ochii fata de unele practici stravechi (mai putin sacrificiul uman) nu au considerat o asa fapta de nuanta intunecata – daca descoperi apa buna de baut este formidabil ! Strasihastrii stiau sa aleagă locul bun : sa cioplesti in piatra atat amar de timp si sa constati la sfarsit ca locul este bantuit de rele – nu prea aduce a bucurie – nuielusa de alun spunea ce trebuie spus dinainte.
    5) In zona rupestrelor din Curbura , in mina de chihlimbar , asa erau insemnate posibilele locuri (unde trebuia sa se intervina cu procedee blande) care prin filon te trageau catre cuibar : punctul de intersectie insmnand varful gaoacei ce trebuia realizata in jurul eventualului bulgare. Sa fie bine !

    Comentariu de Grigore Rotaru Delacamboru — Ianuarie 7, 2009 @ 11:00 pm | Răspunde

    • Domnule Delacombru, nu folosești deloc diacritice și nu știu cum să reproduc acel „balca”. Ce înseamnă în zona ta, ce sensuri are?
      Vreo legătură cu…următoarele?
      BÂLC s. v. băltoacă, mlaștină, mocirlă, smârc
      bălcău, bâlcă “marshy place, lake” (Olt.)

      Comentariu de Sorin5780 — Mai 25, 2016 @ 8:05 am | Răspunde

  2. Foarte interesante lucruri.

    Vorbeam de un ipotetic „obiect folosit în practica ancestrală având acea formă” ; e posibil ca dumneavoastră să-l fi identificat.

    Comentariu de roderick — Ianuarie 8, 2009 @ 9:51 am | Răspunde

  3. Ah, mai sunt si runele de luat in considerare. Daca nu cumva bat eu campii… :) Parca totusi era o runa in forma de ansa…

    Comentariu de elena — Martie 13, 2009 @ 11:50 pm | Răspunde

  4. Alt „obiect”

    gml
    „Common Semitic noun *gaml-, throwstick. a. gamma, from Greek gamma, from Phoenician *gaml, throwstick (?), third letter of the Phoenician alphabet. b. gimel, from Hebrew gîmel, gimel, alteration of Phoenician *gaml ”

    ( sursa : http://www.bartleby.com/61/roots/S88.html )

    Comentariu de roderick — Martie 19, 2009 @ 12:35 am | Răspunde

  5. Legat de numerale, iată o scurtă istorie care duce până la plasarea grupului indo-european în răsăritul Anatoliei, lângă grupurile semitic și kartvelian. Exact cum spune Biblia.
    https://cabalinkabul.wordpress.com/2016/01/24/anatolia-and-the-caucasus-the-cradle-of-the-indo-europeans/

    Comentariu de Sorin5780 — Mai 25, 2016 @ 7:44 am | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: