Istoriile lui Roderick

Aprilie 27, 2009

Peştele subpământean

Filed under: Panteonul Dacic — Roderick @ 11:43 am

Din timpuri imemoriale, aproape fiecare generaţie care a trăit în spaţiul românesc a resimţit efectele unui cutremur de pământ.

E firesc ca acestui fenomen frecvent să îi corespundă explicaţii mitologice în tradiţia românească.

Iată două dintre acestea:

„[…] pământul este făcut din felurite lucruri pe cari le-a amestecat Dumnezeu şi le-a pus pe apă, ca să stea. El e ţinut, ca să nu se scufunde, pe spinarea unui peşte mare, iar când se cutremură pământul, e pentru că atunci se mişcă peştele. Ca dovadă că pământul e aşezat pe apă, ţăranii zic că dacă pământul n-ar fi pus pe apă, n-ar avea de unde izvorî apa.”

(atestat în Moldova, Muntenia şi Transilvania)

„Pământul se cutremură pentru că şăde, după credinţa poporului, pe 4 peşti mari şi straşnici şi peştii stau pe 4 trestii şi mai mari. Şi aşa, când dau peştii din coadă, trestiile se cutremură şi cu dânsele se cutremură şi pământul nostru.”

(atestat în Moldova )

( „Legendele Cosmosului” – Ed. „Grai şi suflet- CulturaNaţională”, Bucureşti 1994 )

Ambele legende urmează, cred, un tipar întâlnit începând de la cele mai vechi mituri: fiinţe primordiale ale haosului sunt supuse, înlănţuite de Zeul care construieşte lumea, instaurând ordinea şi delimitările.

***

O aplică de harnaşament din tezaurul getic de la Stânceşti, Botoşani (sec. V î.Chr. ) are forma unui animal mitologic – un peşte cu cap de mistreţ:

  ( http://www.cultura-romană.com; imaginea mărită la http://www.cultura-romana.com/Tabl25_5n2.pdf)

O divinitate care avea, de bună seamă, atribute telurice şi acvatice, asemenea peştelui cosmic din legendele româneşti.

O identificare a celor două fiinţe mitologice ( peştele subpământean şi peştele-mistreţ ) e deocamdată prematură şi hazardată – fie şi prin prisma faptului că atestările documentare sunt despărţite de aproape două milenii şi jumătate şi de mai multe straturi culturale. Totuşio legătură nu poate fi „din principiu” exclusă.

Asocierea peştelui şi a mistreţului mai are şi un alt aspect: simbolistica ambelor fiinţe trimite către ideea de haos, de elemente neîmblânzite. Energia acestor elemente este ţinută în frâu de către Zeu-constructor al lumii, dar poate fi eliberată împotriva adversarului în bătălie. Acesta este probabil rostul prezenţei  peştelui-mistreţ în recuzita simbolică a unui cavaler get: în bătălie, el dezlănţuie forţele haosului împotriva adversarului.

Poate că imaginea călăreţului care face să se cutremure pământul  este foarte veche şi dezvoltată pe un substrat mitologic.

***

Unui zeu egiptean îi erau asociate, dintre animale, atât mistreţul, cât şi peştii. Este „controversatul” Set – zeul haosului, al furtunilor, al deşertului şi războiului. Lui îi erau datorate şi cutremurele de pământ. ( vezi de ex. http://www.touregypt.net/featurestories/set.htm ).

E posibil ca în spaţiul geto-dacic să fi existat o divinitate cu atribute asemănătoare lui Set. E posibil ca ea să fie reprezentată plastic în aplica de la Stânceşti. Şi e posibil ca „peştele subpământean” care dă naştere cutremurelor să fie o moştenire din mitologia asociată acestui zeu.

Anunțuri

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: