Istoriile lui Roderick

Octombrie 29, 2009

Kotys şi Zamolxis

Filed under: Panteonul Dacic — Roderick @ 11:37 pm

Imaginea mesagerului get trimis către Zamolxis, cu trupul străpuns de suliţe, aminteşte pământul străpuns de firele de iarbă.

Zeiţa tracică a ierbii este Kotys.

După Sorin Paliga: „Zeiţa vegetaţiei, adesea imaginată cu contururi proeminente, în formă de con […] Forma sa este probabil înrudită cu rom. ciot . ”

„Numele ar putea fi asociat şi înrudit cu numele de plantă cotiata[…] ; numele uzual în română al acestei plante este iarbă tare, din ie *kwod  ‘ascuţit, a înţepa’  ”  ( „Mitologia tracilor” , p. 71-72 )

( PIE kʷō̆d- în dicţionarul lui Pokorny – aici. Radicalul a dat englezul whet. )

***

Viaţa vegetală se naşte din pământ şi tinde către Soare; e domeniul zeiţei Kotys. Mesagerul către Zamolxis parcurge drumul invers – şi e străpuns de suliţe după cum pământul e străpuns de firele de iarbă.

E posibil ca mesagerul să se identifice mistic Pământului . Aceasta ar face din Zamolxis un zeu chtonic.

Dealtfel povestea lui Herodot îl prezintă ca pe un locuitor al spaţiului subteran.

***

După Pokorny, PIE *k’ēy-  „a ascuţi” a dat gr. „konos” (con) şi lat. „cos”, „cotis”.

11 comentarii »

  1. lituanian „šelmuo” ( coradical cu lat. silva ) = „culme”
    lituanian „gelme”, leton „zelme” = “adancime, groapa adanca”

    Un zeu al culmilor sau al adancului ?

    Comentariu de roderick — Octombrie 31, 2009 @ 1:13 am | Răspunde

  2. Care va fi fost rostul ciclicitatii de 5 ani a sacrificiului mesagerului ? Probabil tine de astronomie.
    Sa aiba legatura cu calendarul vedic si corectia acestuia din 5 in 5 ani ( ? )

    Comentariu de Roderick — Februarie 22, 2010 @ 9:22 pm | Răspunde

  3. Lit. želmuõ „plante, răsaduri” … Din PIE *g’helǝ- „verde”.

    Coroborat cu cele de mai sus, o nouă întrebare: să fie Zalmoxis un „zeu verde”, al vegetaţiei?

    Comentariu de Roderick — Mai 13, 2010 @ 2:44 pm | Răspunde

  4. […] al acestui ritual e o problemă neelucidată. O interpretare – între multe altele- ar fi aici ( cu tot cu comentariile nelămuritoare şi posibilitatea ca Zalmoxis să fie un “zeu […]

    Pingback de Zalmoxis şi solii « Istoriile lui Roderick — August 9, 2010 @ 10:04 am | Răspunde

  5. În Lituania Žolinė „ziua ierbii” este ţinută în data de 15 August, Adormirea Maicii Domnului.

    Žolinė este considerată şi ziua Mamei Pământ, Žemyna ( al cărei nume este, după I. I. Russu şi alţii, coradical cu „Zamolxis” ).
    Deci perechea Zamolxis – Zalmoxis ar putea corespunde relaţiei pământ- iarbă.

    August – Gustar – o „lună a praznicului”, în care pământul îşi dă primele roade.
    PIE *ghos- ” mâncare rituală „. Lat. hostia „animal sacrificat”.
    Rădăcina lui „Gustar” ar putea fi alta decât cea a lui „gust” ( *g’eus- „a alege”, lat. gustus )

    Comentariu de Roderick — Septembrie 24, 2010 @ 1:05 pm | Răspunde

  6. Cică în Italia se găsește o farfurie din argint al unui cult geto-dac inscripționată astfel KOTYOȘEГBEO
    http://partem.org/news/show/132
    Pare să fie un cuvînt compus ce conține tracicul Kotys.

    Comentariu de sorin5780 — Noiembrie 6, 2012 @ 2:54 pm | Răspunde

  7. IE *kʷēd-, *kʷōd- to prick; to drill, sharpen
    codârlí, codârlésc, vb. IV (reg.) a scotoci, a cotrobăi, a bodicăi (lat.fodere).
    De remarcat același sufix ca la șopârlă, iar sinonimele sale par să aibă(cel puțin două) și sensul de înțepare, scurmare.

    scodormolí, scodormolésc, vb. IV (înv.) 1. a scormoni. 2. a răspândi, a împrăștia ( IE *skeda- to split)

    Comentariu de Sorin5780 — Martie 19, 2013 @ 11:11 am | Răspunde

  8. Cred că zeița Kotys ocupa aceeași nișă cu Venus (pînă și sensul de bază al celor două e identic), iar etimologia sa stă în … http://starling.rinet.ru/cgi-bin/response.cgi?single=1&basename=/data/ie/pokorny&text_number=1076&root=config

    lat.coetus și gr. koitai..interesantă paralelă.

    Kotys („Cotys”, „Cotto”, „Cottyto”, „Cottytus”), a goddess worshipped with much revelry by Thracian tribes such as the Edonians in the festival Cotyttia.[4] A cult of Cottyto existed in classical Athens. According to Greek sources her priests were called baptes or „washers” because their pre-worship purification rites involved bathing. Her worship included midnight orgies (orgia). Her name is believed to have meant „war, slaughter”, akin to Old Norse Höðr „war, slaughter”.[5]

    De ce ar fi o zeiță simbol al războiului? Pobabil *kat- battle era prezent și la traci cumva, dar nu aici.

    Comentariu de Sorin5780 — Martie 20, 2013 @ 8:51 pm | Răspunde

    • http://en.wikipedia.org/wiki/Persephone
      Persephona și Hades ar putea fi reprezentați de acea Kottys tracică și Zamolxes, (un nume hibrid, daco-scitic), o pereche „infernală” .
      Se potrivește și povestea mitologică a Persephonei cu zeița tracică, semn că provin dintr-un filon comun pre-istoric. Diferența dintre cele două ar fi straturile de eresuri păgâne care se atașează cultelor locale în timp.

      http://dexonline.ro/lexem/cotoier/173822
      http://dexonline.ro/definitie/cotoi
      http://dexonline.ro/definitie/cotor

      Aș spune că ciot și cotói2 sau cotor ar fi coradicale, dar nu cred că au sens împreună. Pe de altă parte putem învedera o nouă rădăcină pentru Kottys, alta decât aceaste rădăcini puțin probabile:
      *k’ēy- „a ascuţi”
      *kwod ‘ascuţit, a înţepa

      Sunt niște sensuri interesante printre derivatele lui cotor: „…încotora, vb. (refl., a crește o plantă, a se dezvolta; a îmbina, a uni două obiecte; a trăi o pereche fără a se căsători, a trăi în concubinaj), cotoroi, vb. (a scruta, a iscodi); cotorosi, vb. (a scociorî, a căuta), pe care DAR îl explică prin mag. kotorázni, și care pare mai curînd rezultatul unei confuzii cu cotorosi „a scăpa de ceva”; cotreang, s. m. (tulpină de trestie care nu se dezvoltă normal); cotring, s. m. (ciorchine); cotrobol, s. m. (resturi). ” http://dexonline.ro/definitie/cotor

      Comentariu de Sorin5780 — Mai 13, 2015 @ 7:55 am | Răspunde

  9. Un termen asemanator, dar probabil cu inteles diferit este cotigă

    COTÍGĂ, cotigi, s. f. 1. (Pop.) Căruță mică folosită la transportarea încărcăturilor ușoare. ♦ Car mare cu pereții metalici, întregi, folosit la transportul gunoaielor. 2. Fiecare dintre cele două roți, de mărime inegală, legate între ele printr-o osie, pe care se reazemă grindeiul plugului; teleagă, rotilă. [Var.: cotiúgă s. f.] – Din ucr. kotyha.
    Sursa: DEX ’09 (2009)

    Kotys poate fi zeița plugului (probabil), care străpunge pământul când ară

    Comentariu de sabinus — Mai 16, 2015 @ 2:45 pm | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: