Istoriile lui Roderick

Noiembrie 17, 2009

Făt-Logofăt şi logostelele

Filed under: Panteonul Dacic,Traco-geto-dacii — Roderick @ 9:10 pm

PIE *leuk  ( „lumină”, „a străluci” )  a dat lituanianul „laũka”  ( ” cu o pată albă” ) .

Cred că această idee – de „pată luminoasă”, „stea în frunte” (chakră?) apare în expresia „făt-logofăt”.

După Alecsandri, „Făt-Logofăt este eroul poveştilor poporale; el se luptă cu zmeii şi-i frumos ca soarele, având ca şi el plete de aur”.

„Făt-Logofăt” şi „Făt Frumos cu stea în frunte” sunt, cred, unul şi acelaşi personaj mitologic, sensul numelor fiind, la origine, acelaşi.

Prin confuzie, un cuvânt mai vechi ( provenind din PIE *leuk ) a fost înlocuit de forma „logofăt” ( neogrec logothétis ) , titlu boieresc ( şef al cancelariei domneşti ).

***

În mitologia populară întâlnim „logostelele” – stele care poartă crugul cerului.

La origine numele însemna, cred, „stele luminoase” ( PIE *leuk ).

Logostelele „stau” deasupra locaşurilor Sfintelor care poartă numele zilelor săptămânii şi se arată doar uneori ( prevestind necazuri ) , neputând fi văzute de oricine. De obicei, până la locaşurile Sfintelor răzbesc doar Feţii-Frumoşi cu stea în frunte, „străluciţi” ca şi logostelele:

„Şi e greu să găseşti locaşurile sfintelor babe; şi rar s-a întâmplat să ajungă pe la ele vreun Făt Frumos cu steaua în frunte.

„Din vreme în vreme, când vrea Dumnezeu să mai pedepsească lumea, se arată or o stea, or alta, dintre cele şase ale sfintelor babe, că vezi, babele ştiu gândul lui Dumnezeu şi, cum au suflet bun, dau de ştire creştinilor. Şi nu s-arată oricare din ele, ci numai una. Când e să fie cutremur de lume şi ruptură de pâmânt şi scufundare de munţi, s-arată stea galbenă şi asta e a Sfintei Luni; la holeră şi boale, s-arată steaua Sfintei Marţi; la vărsare de sânge şi dezlănţuire de războaie, s-arată steaua Sfintei Miercuri. Steaua Sfintei Joi s-arată când e să fie potop şi ploaie cu trăsnete; a Sfintei Vineri, când e să fie înmulţire de fiare sălbatice, cât să intre prin sate, iar a Sfintei Dumineci s-arată la foamete.

Şi cică mai e şi a şaptea stea, care ar fi fost să fie a Sâmbetei, dar a rămas să fie a Maicii Domnului. Şi când se va arăta steaua asta, va fi sfârşitul lumii.”

( „Legende populare”, antologie de Gh. Zarafu, Ed. Blassco )

Legenda mai spune că Sfânta Luni şi Sfânta Vineri locuiesc la răsărit,  Sfânta Marţi şi Sfânta Miercuri – la apus, iar Sfânta Joi şi Sfânta Duminică – la miazăzi. Sâmbăta locuieşte singură la miazănoapte şi „nu-i sfântă, ca tovarăşele ei şi e străină între ele, căci toate celelalte sunt surori”.

Calamităţile naturale asociate celor şase „sfinte babe” sunt în parte similare celor atribuite, în vechime, zeilor planetari ai zilelor săptămânii ( cel puţin pentru Joi, Vineri, Duminică ).

Spaţiul saturnian, al Sâmbetei, e străin vieţii ( miazănoaptea ) şi „nesfânt”. Sâmbăta este „deposedată” de logosteaua ei de către Maica Domnului , care integrează astfel întru sfinţenie domeniul celest al Sâmbetei – cheia prefacerii prin moarte a întregului univers, pentru că arătarea stelei a şaptea coincide cu sfârşitul lumii.

Poate că „Făt-Logofăt” sau „Făt Frumos cu stea în frunte” semnifică starea de iluminare în care iniţiatul poate să „ajungă” la locurile „sfintelor babe”, zeii-planete.

3 comentarii »

  1. […] By raveda La adresa: https://hroderic.wordpress.com/2009/11/17/fat-logofat-si-logostelele/ am gasit un articol […]

    Pingback de Fat-Frumos « RAVEDA — Decembrie 3, 2009 @ 5:15 pm | Răspunde

  2. Sf.Luni înțeleg că-i legată de influența lunii (cutremure), dar pentru Marți ar trebui să fie vărsare de sînge și războaie iar boli și holeră pentru Miercuri. Sf.Vineri e logică, fiind ipostaza lui Venus,chiar și Sf. Joiana(?) e foarte adevărată …Jupiter (Zeus..interesant cum s-au ținut minte particularitățile unora), dar Duminica …foamete?
    De ce oare sînt toate femei cînd de fapt erau bărbați majoritatea?

    Dacia Felix era reprezentată drept o femeie. Legendele babei Dochia probabil că n-au legătură cu antichitatea daco-romană, dar mă întreb oare nu era și o mamă primordială a dacilor? Parcă zeița justiției, Dike, ar fi ideală. http://en.wikipedia.org/wiki/Lady_Justice

    Comentariu de Ioan Albu — Septembrie 18, 2011 @ 3:49 pm | Răspunde

    • Nu cumva astea sînt reprezentări ale Pleiadelor? În popor e numită „Cloșca cu pui” sau „Cele șapte surori”.
      http://curiosii.forumgratuit.ro/t869-pleiadele
      Grecii antici am impresia că le numeau la fel, berzele sau fiicele lui Atlas.

      Comentariu de Ioan Albu — Septembrie 20, 2011 @ 8:26 am | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: