Istoriile lui Roderick

Mai 26, 2010

Raţe, gâşte şi lebede

Filed under: Panteonul Dacic,Traco-geto-dacii — Roderick @ 1:14 pm

Cuvântul „raţă” apare de obicei printre cele atribuite substratului limbii române.

În Dicţionarul etimologic al lingvistului Sorin Paliga

raţă ‘duck’. Alb. rosë. Isolated in Romanian and Albanian from IE *răs-, *ras- ‘to shout, to yell’ as in Old Indian rásati, rasate ‘to shout (about animals), Gothic razda ‘voice’, Old Icelandic rodd ‘voice’ etc.”

În acelaşi dicţionar

răstí Mainly reflexive in the construction a se răsti (la cineva) ‘to bluster, to shout, to give (somebody) rough-house’. Obscure, probably indigenous, built with either prefix ră- and a root *st- ‘to shout’ or a root *rəs-t- ‘to shout, to yell’ ”

Cred că e plauzibilă şi o origine onomatopeică a cuvântului. În română, acum, raţa face „mac-mac” ( apropiat de catalanul „mech-mech” ). În italiană quac-quac – apropiat de germană (quick-quick), spaniolă ( cua-cua ), franceză (couin-couin).

În daneză, însă, raţa face „rap-rap”. Probabil că interjecţia păstrată în daneză şi numele românesc al raţei au aceeaşi origine.

Cuvinte precum „a răcăni” ( = a orăcăi ), „a răcni”, „a râcăi” ( = a răcni, a urla ) ar putea deriva din aceeaşi interjecţie „originară”.

***

Pe semicalotele de calcar de la Grădiştea de Munte sunt sculptate capete de păsări care, în opinia lui Ion-Horaţiu Crişan ( în „Civilizaţia geto-dacilor”) ar putea fi… raţe.

O interpretare corectă – cred – a semicalotelor de calcar e dată de Dan Oltean, în „Religia dacilor”. Pasărea figurată pe semicalote reprezintă sufletul, iar cele şapte brâuri semicirculare – cele „şapte ceruri”, şapte sfere cereşti ( planetare ) – spre care se îndreaptă sufletul desprins de materie.

Care e însă identitatea păsării de pe semicalote ? Să fie într-adevăr raţă ( cum îi apare lui I. H. Crişan ) ?

O posibilitate ar fi să reprezinte o gâscă sau lebădă ; în spaţiul Indiei şi-ar găsi un corespondent în Hamsa . ( cuvânt coradical cu rom. „gâscă” – PIE *g’hans- )

Hamsa ar corespunde fidel interpretării pe care Dan Oltean o dă semicalotelor:

„The Hamsa represent perfect union, balance and life. A constant repetition of the word „hamso” changes it to „Soaham”, which means „That I am”. Hence the hamsa is often identified with the Supreme Spirit or Brahman. The flight of the Hamsa also symbolizes the escape from the cycle of samsara.

„With the emergence and consolidation of the Hindu scriptures of Upanishads, hamsa acquired more attributes, including being treated as symbol of purity, detachment, divine knowledge, cosmic breath (prana) and highest spiritual accomplishment. Such a high level of symbolism was attached to hamsa as it transcends the limitations of the creation around it: it can walk on the earth (prithvi), fly in the sky, and swim in the water.”

( http://en.wikipedia.org/wiki/Hamsa_(bird) )

***

În unele legende populare atestate în Moldova, diavolul, înainte de zidirea lumii, umbla pe apă în chip de răţoi când s-a întâlnit cu Dumnezeu – din acest motiv capul de raţă fiind considerat necomestibil . ( cf. Niculiţă-Voronca, „Datine şi credinţe”; în „Legendele cosmosului”, Ed. „Grai şi suflet- cultura naţională”, Bucureşti 1998 ).

Fără a fi identificat cu haosul, răul îi este cumva învecinat, în concepţia populară. Apele primordiale găzduiesc astfel şi duhul rău al bălţii.

Totalizând şi amestecând în fiinţa ei stihiile – pământ, apă, aer – raţa e cumva anterioară ordinii divine instituite pe pământ, deci în afara ordinii lumii. Aşadar ea poate reprezenta  „transcendentul” – cum este hamsa în India – sau poate fi un avatar al răului, ca în legenda din Moldova.

***

Cuvântul „gâscă” are şi sensul interesant de „joc la priveghi” ; nu cunosc alte amănunte.

O asociere între gâsca-pasăre şi „marea trecere” ( ? ) ar corespunde prezumtivei naturi „anseriforme” a păsării sufletului de pe semicalotele dacice.

6 comentarii »

  1. M-ai amuzant puțin cu acea rață năstrușnică care face rap-rap sau quick-quick(nu-i mai corect quack?)..englezescul duck(quack http://en.wikipedia.org/wiki/Quackery) îmi sună mai onomatopeic decât rață,iar PIE g’hans a dat și gânsac în vocabularul nostru.

    Comentariu de Ioan Albu — Mai 26, 2010 @ 3:13 pm | Răspunde

  2. Am găsit un site despre cultura Vinca(vezi prima pagină)parcă încercai odată să demonstrezi etimologia termenului curcă? Cică e milenar de-a binelea :))) http://www.seshat.ch/home/vinca.htm

    Comentariu de Ioan Albu — Iulie 6, 2010 @ 1:23 pm | Răspunde

  3. Am citit și eu la Coman despre rață, ca personificare a diavolului pe suprafața apei primordiale și poate că nu-i de aruncat ideea ca numele să-i provină din IE * retk’ (-K’H-?)- to scatter, to tear apart, to torment
    http://starling.rinet.ru/cgi-bin/response.cgi?single=1&basename=/data/ie/pokorny&text_number=1611&root=config
    mai are și sensul de „spirit rău”.
    Pe de altă parte, rața e un joc al călușarilor cu rol fertilizator, deci nu e sigur deloc rolul benefic ori malefic al animalelor mitice. Depinde de valențele primite în diferite grupuri/triburi.
    Poate n-are legătură, dar în Moldova au fost ceva popoare celtice sau celto-germane, care puteau aduce simbolul acelor rațe „războinice” din Galia antică. :)
    Zeul războiului sub diverse nume: Smertrios(cel de trei ori abundent), Boudena(război), Vindoridius(?)

    Comentariu de sorin5780 — Iulie 17, 2012 @ 7:47 pm | Răspunde

    • ”Velcare va îndrăzni a se năpusti cu ştrumeleagul învârtoşat, predepsit va fi de lege prin tăierea scârbavnicului mădular şi aruncarea lui la retze“,
      în timpul domniei lui Petru Rareş

      De ce la „rețe”? :) Remarc de asemenea forma de plural: rață – rețe, barză – berze, *dacu(s) – *deci, *bardz(u) – *berdze (mesteacăn), brad – *brezi

      Comentariu de Sorin5780 — August 1, 2016 @ 9:47 am | Răspunde

      • Pluralul rețe ar putea indica o formă de sg. *reață, ceea ce e f. interesant.

        Comentariu de Roderick — August 1, 2016 @ 10:23 am

  4. nátă, náte, s.f. (reg.) rață. http://en.wiktionary.org/wiki/ennet#English

    Comentariu de Sorin5780 — Mai 2, 2015 @ 12:15 pm | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: