Istoriile lui Roderick

Ianuarie 13, 2014

Sania lui Moș Crăciun

Filed under: Alte istorii — Roderick @ 2:10 pm

Copiii din ziua de azi îl văd pe Moș Crăciun într-o sanie trasă de reni. Pe vremea când eram la grădiniță, însă, sania Moșului era trasă -incredibil, dar adevărat- de un iepuraș. Ca în versurile Otiliei Cazimir:

”Prin nămeți, în fapt de seară,
A plecat către oraș
Moș Crăciun c-un iepuraș
Înhămat la sănioară.

Drumurile-s troienite,
Noaptea vine, gerul crește…
Cu urechile ciulite
Iepurașul se grăbește.”

Cred că aici nu e vorba de simpla fantezie literară a poetei, ci de o reflectare a unei tradiții populare.

Un iepure (șchiop) înhămat la sanie are -într-o poezie a lui Vasile Alecsandri- și Statu-Palmă-Barbă-Cot, personaj ambivalent al basmelor populare:

”Dar ce văd? ce se strecoară
Colo-n zare când și când?
E o sanie ușoară
Prin lumină lunecând.

Săniuța e durată
Dintr-un lemn ușor de plop
Și se duce înhămată
Cu un iepure ce-i șchiop.
Iar într-însa cine este?
Om să fie sau un ciot?
E vestitul din poveste
Statu-palmă-barbă-cot!

Iepurașu-n trei picioare
Saltă, fuge ușurel,
Pe zăpada lucitoare
Săpând urme dupa el,
Pe când barba argintie
A unchiașului străbun
Se târâie pe câmpie
Ca o coadă de păun.”  (V.Alecsandri, ”Noapte albă”)

Tot Alecsandri notează în legătură cu poezia ”Răzbunarea lui Statu-Palmă”:

”Statu-Palmă-Barba-Cot este un personagiu fantastic din cei mai originali cari se găsesc în povești. El e un pitic monstruos, având statura mică de o palmă și barba lungă de un cot. Locuința lui este într-un vârf de plop; iar când se coboară din acel copac, el încalecă pe un iepure schiop, de cutreieră lumea și pătrunde chiar pe sub pământ.”

Desigur, nu poate fi vorba de o apropiere prea mare între Moș Crăciun și Statu-Palmă, însă unele atribute se pot transfera de la o ființă mitologică la alta.

Mărturisesc că nu am citit ”Poveste cu un hobbit” de J.R.R. Tolkien, nici nu am văzut filmul ”The Hobbit”, în care sania lui Radagast cel Castaniu (”Radagast the Brown”) este trasă de iepuri (o puteți vedea pe youtube). Unii spun că motivul saniei purtate de iepuri este preluat de Tolkien (?) din folclorul finlandez; însă en.wikipedia scrie că iepurii apar doar în film (”Radagast’s means of transportation is a sled pulled by enormous rabbits, a concept entirely original to the movie” –http://en.wikipedia.org/wiki/Radagast).

Rămâne să mai cercetez substratul popular al motivului iepurașului de la sania Moșului.

Probabil că acum, în ajunul Anului Nou pe stil vechi, Moșul nostru e deja în drum spre casă, care e pe-aici pe la noi, undeva la munte, într-o lume mai înzăpezită.

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: