Istoriile lui Roderick

Decembrie 21, 2015

Focuri din pământ

Filed under: Alte istorii,Traco-geto-dacii — Roderick @ 11:09 pm

Deocamdată nu prea avem de unde să știm ce credințe dacice s-au țesut în jurul unui impresionant fenomen natural, ”focurile vii”, flăcările care ies din pământ, ca acelea de la Andreiașu de Jos (Vrancea), ori Terca (Buzău).

(Focul Viu de la Terca; sursa imaginii: panoramio.com)

După o legendă locală, focurile de la Terca sunt scoase de capetele unui balaur răpus de un ”muntean” viteaz, împrăștiate pe pământ.

În antichitate, un fenomen asemănător prezent pe muntele Chimaera -identificat cu Yanartaș din Turcia de azi- a dat naștere mitului grec al Himerei, monstrul cu un cap de leu, unul de capră și un șarpe în loc de coadă, suflând foc pe nările celor trei capete. Himera a fost răpusă de eroul Bellerophon.

(Focurile din Yanartaș; sursa imaginii: Wikimedia)

În legătură cu numele eroului grec, Al. Ciorănescu scrie în dicționarul său etimologic (la definiția lui balaur):

”Este posibil să rămînă o urmă din cuvîntul tracic pe care l-am semnalat în numele eroului mitic Bellerophon; în acest nume, legenda interpretează prima parte, βελλέρος, ca nume propriu al unui frate al personajului, considerând că numele său înseamnă „cel care ucide monstrul” (nu „cel care îl ucide pe Belleros”, cum se interpretează curent).” (dexonline.ro)

Acest prezumtiv ”balaur” răpus de Bellerophon nu poate fi însă -cel puțin deocamdată- identificat chiar cu Himera. E de reținut însă o oarecare similitudine cu legenda românească a focului viu: în ambele cazuri focurile sunt datorate unui monstru cu mai multe capete, care este ucis de un erou.

Ar fi de cercetat, cred, o posibilă conexiune etimologică între Himera greacă și Joimărițele din mitologia populară românească (pentru cele din urmă, v. articolul lui Ion Ghinoiu, http://www.revistaclipa.com/3747/2010/05/permanente/joimari%C8%9Ba-%E2%80%93-zei%C8%9Ba-a-mor%C8%9Bii). Elementul esențial al ritualului Joimărițelor este aprinderea unui foc nocturn; numele lor ar putea să fie doar contaminat cu ”Joia Mare” (din săptămâna dinaintea Paștilor), având în realitate altă origine (cf. și variantei Șoimărițe; v. și https://hroderic.wordpress.com/2014/03/20/a-soimani/).

După etymonline.com, numele Himerei (gr. khimaira) este ”literally „year-old she-goat” (masc. khimaros), from kheima „winter season”” (”χίμαρος `die einjährige (Ziege)’” -Pokorny); fiind și ”supposedly personification of snow or winter” (etymonline.com), numele ei ar reflecta așadar, într-un fel sau altul, PIE ĝhei-2 : ĝhi- ”winter; snow”.

PIE ĝhei-1, ĝhēi-  ”to drive; to throw; to wound” (Pokorny) s-ar potrivi, cred, semantic în acest caz.

Anunțuri

1 comentariu »

  1. Punga de gaze naturale pare sa fie.

    Comentariu de Mihaela C.P. — Decembrie 23, 2015 @ 7:22 pm | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: