Istoriile lui Roderick

Iunie 28, 2017

Cânaia

Filed under: Alte istorii — Roderick @ 7:15 am

Toponim în munții Cindrel (Cibin); vârf de munte, culme, râu, stână. În 1978 a fost construit și refugiul montan cu acest nume, devenit mai recent cabană.

Numele sună oarecum familiar (cf. câne/ câine), dar nu știu care ar putea fi originea lui. Derivarea din ”câne” (cu ce sens?) e o posibilitate.

În latină, cāna ”white, gray” și aqua cāna = apă înspumată.

Mai interesantă ar fi posibilitatea moștenirii lat. cannaba, cannabae ”a hovel, hut” >rom. *cânaie, cuvânt neatestat, din câte știu, dar care ar putea avea astfel o confirmare toponimică.

”CANÁBE s.f.pl. Locuințe civile grupate la marginea lagărelor militare romane. [< lat. canabae – colibe].” (dexonline.ro, cf. Dicț. de neologisme, 1986)

10 comentarii »

  1. https://en.wiktionary.org/wiki/canus#Latin

    În link nu spune, dar aromânii folosesc foarte mult adj.cănat sau cănut, singur sau pentru nuanțe între două culori, caz în care mai alipesc o culoare. Apoi avem și noi adj.cărunt din aceeași sursă, corect?
    https://en.wiktionary.org/wiki/c%C3%A3nut#Aromanian

    chiscant – cănată (o fi vorba de un guzgan cenușiu?) http://mamebune.ro/index.php/2011/04/30/tat-banatu-i-fruncea/
    https://dexonline.ro/intrare/chiscan/148899

    Țin minte că prin nordul țării circula și forma etimologică cănunt.
    alb.kanushë (barză) https://en.wiktionary.org/wiki/kanush%C3%AB

    Probabil e adj. lat.canus cu un sufix adjectival -ai.

    Comentariu de Sorin5780 — Iunie 28, 2017 @ 10:58 am | Răspunde

    • Da, eu am menționat doar forma de feminin a adj. și sensul special pe care îl are când se referă la apă (fiind vorba și de un hidronim).

      Comentariu de Roderick — Iunie 28, 2017 @ 11:36 am | Răspunde

  2. Mai demult, un lingvist propunea pentru câteva toponime sau hidronime un sufix posesiv bulgăresc -ja (Viștea, din bg.vișota) de care eu n-am auzit. La fel s-ar putea spune și despre acest Cânaia, dar la fel de bine am putea avea un feminin al m. câne, câine…conform poveștii cu această Cazaria (şi Tatarin) din comentarii: https://hroderic.wordpress.com/2017/06/29/uruc/#comments
    Am avea un sufix feminizant.

    Totuși, un adjectiv ar fi mult mai potrivit în contextul acela geografic.

    Comentariu de Sorin5780 — Iunie 30, 2017 @ 10:39 am | Răspunde

    • Sufixul acela feminizant n-ar fi el chiar atât de rar pe cât îmi imaginam eu cândva considerând toate cuvintele moștenite din limba dacilor.
      Am dat de curând chiar niște epitete tracice ale unor zei antici: Eithia (pentru Hera) și Eithis (pentru Heros). Deci iată sufixele corespunzătoare celor două genuri!

      Cu genul neutru n-am idee cum suna!

      Comentariu de Sorin5780 — Iunie 30, 2017 @ 11:16 am | Răspunde

    • Nu m-ar entuziasma prea tare. Mi-ar plăcea să fi moștenit lat. cannabae, pe lângă cânepa cea atât de populară.

      Comentariu de Roderick — Iunie 30, 2017 @ 2:14 pm | Răspunde

  3. Eu mă entuziasmez pentru fiecare nou cuvânt, mai ales când reușesc să înțeleg tiparul mental și găsesc un coradical albanez Nu mă pot abține.

    Comentariu de Sorin5780 — Iunie 30, 2017 @ 6:09 pm | Răspunde

  4. cănău “the central flow of a running water” http://cis01.central.ucv.ro/litere/onomastica_lexicologie/revista_scol_2008/elena_sodolescu-silvestru.pdf

    Comentariu de Sorin5780 — Iulie 8, 2017 @ 10:33 am | Răspunde

  5. Oare câte hidronime și toponime cu terminația -aia putem găsi în țara noastră? Sunt sigur că nu multe!
    top. Robaia, hidronim Rusaia, afl.al Bistriței (lit.ruseti- a curge încet, a susura; Rusidava, top. Rusion) http://www.diacronia.ro/ro/indexing/details/A20772/pdf

    Cânaia și Rusaia ar putea fi culori și nimic altceva. Ca terminație e destul de clar una adjectivală.

    Comentariu de Sorin5780 — Iulie 9, 2017 @ 6:55 pm | Răspunde

  6. Ca hidronim, un adj.cânai, cânaie n-ar semnifica câinos, adică aspru, rău, sălbatic? S-a discutat despre ceva similar pe blogul lui Olteanu referitor la kinoboila, dacă-ți amintești. Sensul metaforic era cel de poamă sălbatică prin asocierea cu câinele sau lupul.

    Pentru un animal domestic, despre care se spune că-i cel mai bun prieten al omului, are o reputație destul de proastă. Poate era un animal credincios, dar nu cred că Dacii sau Românii îi creșteau pentru a fi un animal blajin și drăgostos, altfel nu mai era bun de pază.
    Nici nu cred că la noi s-au găsit prea mulți câini de talie mică. În Moldova medievală (la Iași) erau câini de tip molosoid prin curți, conform unor vizitatori străini impresionați de lătratul și masivitatea acestora.

    Comentariu de Sorin5780 — Iulie 27, 2017 @ 5:30 pm | Răspunde

    • La fel de bine poate fi vechiul cana ( Vopsea pentru păr, pentru lînă etc.; căneală, cănat) din tc.kina. Ca adj. acest probabil cânai ar fi la fel de sugestiv ca-n ideea de mai sus. Unul din sinonimele lui câinos/cânos este chiar ..negru.

      Comentariu de Sorin5780 — Iulie 27, 2017 @ 5:43 pm | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

