Istoriile lui Roderick

decembrie 20, 2018

Culoarea căciulii dacice?

Filed under: Traco-geto-dacii — Roderick @ 9:10 pm

Din fericire, este ceva care se poate ști, cel puțin despre căciulile dacilor de pe Columnă.

De pe site-ul https://www.statuidedaci.ro am aflat că pot fi reconstituite, cu ajutorul spectrometriei de fluorescență de raze X, culorile inițiale ale scenelor Columnei lui Traian. Astfel, în anul 1986 a fost expusă scena XXXII, cu imaginile reconstituite coloristic, în cadrul celei de-a XLII-a Bienale a Academiei de Artă din Veneţia (vezi https://www.statuidedaci.ro/index.php/ro/influenta-asupra-culturii-europene/columna-lui-traian/culorile-policromia-columnei-traiane).

În scena respectivă apar și doi tarabostes (în partea dreaptă). Căciulile lor par să aibă o nuanță roșcată.
Tot roșii sunt și ”bonetele frigiene” ale celor trei magi reprezentați în Basilica di Sant’Apollinare Nuovo din Ravenna.

Journey_of_the_Magi

(imaginea: Wikimedia Commons)

Culoarea roșie a căciulii ar putea aminti de căciulile din blană de vulpe -”alopekis”- purtate de traci (vezi https://en.wikipedia.org/wiki/Thracian_clothing):

(imaginea: Wikimedia Commons)

Într-un număr al revistei ”National Geographic” (aprilie 2015), sau în posterul atașat, dacă bine rețin, apar însă și tarabostes cu căciuli de culoare albastră. Nu știu cât de veridică este reconstituirea; culorile diferite ar reflecta probabil o ordine ierarhică a tarabostes-ilor.

(Tot de acolo am reținut observația importantă că pe columnă coifurile dacice -bogat decorate- apar doar ca prăzi de război, nu pe capul războinicilor. E posibil să fie vorba de coifuri de aur și argint (?), ca acelea de la Peretu, Coțofenești, Agighiol; nu e exclus ca, la rândul lor, dacii să fi prădat aceste coifuri de la… geți (?).)

În ceea ce privește culorile căciulilor dacice, rămâne să ne mai informăm. Subiectul, însă, mi s-a părut prea important ca să nu îl deschid, chiar și în acest stadiu precar al cercetărilor personale.

3 comentarii »

  1. Nici măcar scandinavii n-au atâta blondism pe cât credea Bartoli că aveau Dacii. În două reproduceri am remarcat doi cu pileus albastru, deci e posibil să fie o ierarhie militară. Posibil ca cele roșcate (sau roșii) să indice funcții superioare, c niște generali, pentru că nu apar în vreo confruntare directă, pe când cei în albastru sunt în poziții mereu active.
    Ce nu găsești sunt armuri pe combatanții Daci, ceea ce este chiar exagerat.

    În planșa de lângă Drobeta (se vede un amfiteatru) apar și câțiva cu potcap înalt și cred că sunt și doi sacerdoți cu cămașă foarte lungă și un fel de platoșă.

    Comentariu de Sorin5780 — decembrie 21, 2018 @ 6:12 pm | Răspunde

  2. O bonetă sau căciulă similară purta și personajul de commedia dell’arte Pantaleone, care se spune ca provenea din Grecia antică.
    Pantelêmene. Să fi avut acesta origine tracica? Merită făcut un research…

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pantalone

    http://etimo.it/?term=Pantalone&find=Cerca

    Comentariu de Compayee — ianuarie 1, 2019 @ 3:56 pm | Răspunde

    • On Trajan’s Column, which commemorated Trajan’s epic wars with the Dacians (101–102 and 105–106 AD), the Phrygian cap adorns the heads of Trajan’s Dacian prisoners. Parthians appear with Phrygian caps in the 2nd-century Arch of Septimius Severus, which commemorates Roman victories over the Parthian Empire. Likewise with Phrygians caps, but for Gauls, appear in 2nd-century friezes built into the 4th century Arch of Constantine.

      The Phrygian cap reappears in figures related to the first to fourth century religion Mithraism. This astrology-centric Roman mystery cult (cultus) projected itself with pseudo-Oriental trappings (known as perserie in scholarship) in order to distinguish itself from both traditional Roman religion and from the other mystery cults. In the artwork of the cult (e.g. in the so-called „tauroctony” cult images), the figures of the god Mithras as well as those of his helpers Cautes and Cautopates are routinely depicted with a Phrygian cap. The function of the Phrygian cap in the cult are unknown, but it is conventionally identified as an accessory of its perserie.

      Early Christian art (and continuing well into the Middle Ages) build on the same Greco-Roman perceptions of (Pseudo-)Zoroaster and his „Magi” as experts in the arts of astrology and magic, and routinely depict the „three wise men” (that follow a star) with Phrygian caps.

      Comentariu de Compayee — ianuarie 3, 2019 @ 7:50 am | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: